BMI berekenen

Overgewicht? Fitter worden? BMI berekenen?

Denk je dat je overgewicht hebt of wil je gewoon een paar kilo kwijt om je fitter te voelen, dan is het nuttig om je BMI te berekenen. BMI staat voor Body Mass Index en de uitkomst van de berekening is een getal dat aangeeft of jij een gezond gewicht hebt, de licht bent of te zwaar.

Deze index is een maatstaf voor gezond gewicht en kun je gebruiken als indicator. De Body Mass Index voor volwassenen wordt bepaald op basis van gewicht en lengte.

BMI Calculator

 

Vul je gewicht (kg) en lengte (cm) in.



© jouwsportkleding.nl

    Je hebt zojuist je BMI berekend en weet nu hoe je hebt ‘gescoord’. Of je ondergewicht hebt, een normaal gewicht hebt of te zwaar bent.

  • BMI <18: Je hebt ondergewicht. Zit een ‘tenger postuur’ in de familie, is je naaste familie ook licht van gewicht en tel je niet dagelijks de calorieën van alles wat je eet. Dan is er waarschijnlijk niet iets aan de hand. Wij kunnen dit natuurlijk van afstand niet inschatten. Overleg daarom bij twijfel met naasten of de huisarts of jouw ondergewicht iets is om je zorgen over te maken.
  • BMI 18,5 – 24,99: Je hebt een normaal gewicht. Mooi zo, houden zo, blijf sporten en bewegen.
  • BMI ≥ 25: Je hebt overgewicht. Vanaf een BMI ≥ 30 is er zelfs sprake van ernstig overgewicht. Het is (waarschijnlijk) gezonder (wat) gewicht kwijt te raken, zodat je BMI daalt naar een BMI dat hoort bij een ‘normaal gewicht’. Om dit te bereiken is sporten één van de leukste manieren. Als je overgewicht hebt is het verstandig eerst te overleggen met je huisarts voordat je gaat sporten. Het kan natuurlijk geen kwaad je dagelijkse bewegingen zoals lopen te gaan monitoren met een stappenteller, zodat je inzicht krijgt in hoeveel je beweegt. De dagelijkse norm ligt op 10.000 stappen.

Sporten

 

Fitness
Fitness

Onderzoek naar sporten heeft aangetoond dat sporten een positief heeft op je gemoed en levensgeluk. Dit alleen is al een goede reden om (vaker) te gaan sporten. Heb je dus een Normaal gewicht en BMI dan betekent dat niet dat sporten geen positieve bijdrage zal leveren aan jouw leven. Echter je gewicht is dan niet de belangrijkste reden om te gaan sporten.

Overigens zegt jouw BMI niet alles, want de uitkomst van de berekening houdt geen rekening met individuele verschillen in anatomie. Verschillen zoals de manier waarop jouw skelet is samengesteld, spiermassa of een genetische aanleg voor het vasthouden van vocht. Dit zijn factoren die niet worden meegenomen, daarom is jouw Body Mass Index een richtlijn.

Gezonder eten

Wil je gezonder eten, gewicht verliezen? Bekijk de beste manier om gezond gewicht te verliezen.