Samen wandelen

Waarom is wandelen gezond?

Waarom is wandelen gezond?

Waarom is wandelen gezond?

Dagelijks minstens een half uur lopen. Lekker buiten in het bos of in de stad. Dat maakt niet uit. Het is supergoed voor je. Er kan bij wijze van spreken geen pil tegenop. Wandelen is gezond.

Ga naar sportwinkel Wandel-Geest

Het is gezond om veel redenen. Wandelen is goed voor je hart, bloedvaten, cholesterol, botten, spieren, gewicht en geheugen. En wandelen is goed voor je humeur! Doordat je tijdens het lopen meer serotonine en dopamine aanmaakt verbetert je humeur.

Wandelen verbetert je humeur

 

Door de natuurlijke beweging van een wandeltraining is de kans op blessures zeer klein. Wandelen belast de gewrichten minimaal. Bovendien vindt er geen schoksgewijze belasting plaats zoals bij rennen en springen. Het is een ideale manier om weer in conditie te komen na een tijd niets sportiefs te hebben gedaan. Wil je weten of het voor jou nuttig is om weer te gaan sporten? Bereken dan eens je Body Mass Index (BMI).

Lopen is een prima manier om weer fit te worden, maar als het saai is zul je het niet volhouden. Zoek daarom een manier om het leuk te houden. Wandel met een vriend of vriendin, de hond of luister naar muziek. Verander regelmatig van tempo tijdens het lopen en kies eens een nieuwe route. Of wandel met een collega tussen de middag op je werk. Zo kom je ook eens op andere gesprekken dan alleen het praten over werk. Ook is wandelen tijdens je werkdag goed voor je brein.

Wandelen met vriend of vriendin

Waarom is wandelen tijdens je werkdag goed voor je brein?

Reden 1: Lopen bevordert je creativiteit.

Door bijvoorbeeld overdag tijdens je werk of andere drukke bezigheden een half uur te gaan wandelen, krijgt je brein even rust. In dit half uur ben je cognitief (veel) minder belast en komt er een ander netwerk dat actief wordt. Het heet het ‘default mode netwerk’, grote gebieden in je hersenen die met elkaar verbonden zijn. Als dit netwerk actief wordt dan ontstaat ruimte voor creativiteit. Voor vraagstukken of problemen krijgt het brein ruimte om een oplossing te vinden! En ontstaat vaak die ‘ingeving’ of ‘het kwartje dat valt’ waardoor je opeens weet wat je moet doen.

Reden 2: Wandelen verlaagt je stressgevoel.

Door te wandelen activeer je ook een ander hersengebied, namelijk de prefrontale cortex of frontale lob. Als dit hersengebied actief wordt, dan worden andere hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor gevoelens van negativiteit, zoals stress en je niet lekker in je vel voelen minder actief. Door te wandelen verdwijnt je negatieve gevoel. Of nog beter: Negatieve gevoelens krijgen niet de kans om door te breken.

Reden 3: Wandelen verhoogt je productiviteit.

De prefrontale cortex komt opnieuw in actie bij het wandelen en daardoor ook het vermogen om perfect te plannen, werk uit te voeren en op ideeën te komen. Precies wat je nodig hebt in je werk! Door te wandelen bereik je een optimaal functioneren van je brein.

Om deze redenen is wandelen tijdens je werkdag goed voor je brein en dus voor jou!

Kijk ook eens naar ‘Waarom is wandelen goed voor je brein?‘ van Dr. Erik Scherder

Wat heb je eigenlijk nodig voor een wandeling?

Je hebt eigenlijk niet veel nodig voor het wandelen. Wanneer je vaker wandelt dan zijn goede wandelschoenen wel heel fijn voor je voeten! Ook een stappenteller is een handig instrument om bij te houden hoeveel je dagelijks beweegt. Om te bepalen wanneer het weer tijd is voor een wandeling.

Heb jij tips voor de perfecte wandeling? Laat dan een bericht achter voor andere lezers met jouw tip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *